10 september 2024 Subsidies en financieringen

Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur bij bedrijven (SPRILA)

Vanaf 24 september kun je als bedrijf subsidie ontvangen voor het aanleggen van laadpalen voor elektrische voertuigen op eigen of gehuurd terrein. Wat is de Subsidieregeling voor Private Laadinfrastructuur (SPRILA)? Hoe werkt de SPRILA-subsidie en voor wie is het? In dit artikel hebben we alles op een rij gezet.

Meer informatie
Verdiepende informatie

Kennisbank

Wat is SPRILA?

SPRILA staat voor “Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur bij bedrijven” en is een subsidie die bedrijven ondersteunt bij de aanschaf en installatie van private laadpunten voor elektrische voertuigen. Het doel van de regeling is om de laadinfrastructuur bij bedrijven te versterken, zodat de overstap naar elektrisch rijden voor zakelijke gebruikers aantrekkelijker en gemakkelijker wordt.

Vanaf 24 september kun je als bedrijf subsidie ontvangen voor het aanleggen van laadpalen voor elektrische voertuigen op eigen of gehuurd terrein. Maar hoe werkt de SPRILA-subsidie en voor wie is het? In dit artikel hebben we alles op een rij gezet.

Subsidiebedragen

De SPRILA-regeling kent specifieke bedragen die bedrijven kunnen ontvangen, afhankelijk van het soort en het aantal laadpunten dat wordt geïnstalleerd. De subsidie is zo opgezet dat een percentage van de totale kosten wordt gedekt, met een maximumbedrag per laadpunt en per project.

Het subsidiebedrag bepaalt het moment van aanvragen. Is het subsidiebedrag lager dan €25.000, laat dan eerst de laadinfrastructuur aanleggen en vraag daarna de subsidie aan.

Is het subsidiebedrag hoger dan €25.000, dan kan je de subsidie aanvragen met een niet ondertekende offerte.

Deze bedragen zijn bedoeld om een deel van de kosten te dekken. Bedrijven moeten dus rekening houden met de financiering van de resterende kosten.

Waar krijg je subsidie voor?

  • Aanschaf van laadpalen: De kosten voor de aanschaf van slimme laadpalen die voldoen aan de eisen van de regeling.
  • Installatiekosten: De kosten voor de installatie van de laadpalen, inclusief de arbeidskosten van de installateur.
  • Aanpassingen aan de infrastructuur: Indien nodig, kunnen bedrijven ook subsidie ontvangen voor aanpassingen aan hun bestaande elektrische infrastructuur om de installatie van laadpunten mogelijk te maken. Dit kan bijvoorbeeld het aanleggen van extra stroomvoorzieningen of het aanpassen van het elektriciteitsnetwerk binnen het bedrijfspand omvatten.
  • Managementsysteem: Kosten voor de aanschaf en installatie van een systeem voor het beheer van de laadpunten, zoals software die helpt bij het monitoren, beheren en optimaliseren van het laadproces. Dit systeem moet in staat zijn om gegevens te verzamelen en te communiceren met de laadpalen.
  • Stationaire batterij: Voor grote projecten die minimaal €25.000 subsidie krijgen, is het ook mogelijk om subsidie aan te vragen voor een batterij. 

Doelgroep en Voorwaarden

De regeling is voor in Nederland gevestigde ondernemers die private laadinfrastructuur willen installeren. Dit kunnen laadpunten zijn op het eigen terrein van een bedrijf, zoals op parkeerplaatsen bij kantoren, bedrijfsgebouwen of fabrieken.

Voor exploitanten van laadinfrastructuur (bv Fastned) is de subsidie uitsluitend bedoeld zijn voor laadpalen voor het opladen van bedrijfsvoertuigen of voertuigen van werknemers en klanten.

Om in aanmerking te komen voor de subsidie, moeten bedrijven aan bepaalde voorwaarden voldoen:

  • Type ondernemer: Je bent ondernemer, ingeschreven bij de KvK en gevestigd in Nederland.
  • Eigendom of langdurige gebruiksrecht: Het bedrijf moet eigenaar zijn van de grond of een langdurig gebruiksrecht (bijvoorbeeld een huurcontract) hebben.
  • Aantal laadpunten: De subsidie is gericht op de installatie van minimaal twee laadpunten per locatie en de infrastructuur wordt geplaatst op eigen terrein of het terrein dat u huurt.
  • Slimme Laadpunten: De laadpunten moeten “smart” zijn, wat betekent dat ze in staat moeten zijn om te communiceren met het elektriciteitsnetwerk om het opladen te optimaliseren.
  • Noodzakelijke Vergunningen: Het bedrijf moet over alle benodigde vergunningen beschikken voordat de subsidie wordt aangevraagd.

Aanvraagprocedure

Ondernemers die willen profiteren van SPRILA moeten een subsidieaanvraag indienen bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). De aanvraagprocedure is vrij rechttoe rechtaan, maar vereist wel een gedetailleerde planning en onderbouwing van de kosten. Zodra de aanvraag is goedgekeurd, je beginnen met de installatie van de laadpunten.

Na voltooiing van de installatie moet je RVO informeren, waarna de uiteindelijke subsidie wordt uitgekeerd. Het is belangrijk op te merken dat je pas de subsidie pas ontvangen nadat de installatie volledig is afgerond en gecontroleerd.

Conclusie

Ben je ondernemer en wil je elektrisch rijden bij jouw medewerkers stimuleren en de service naar je klanten vergroten, dan is de Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur bij bedrijven een waardevolle kans. Sustendo vindt deze regeling een goede kans om de beschikbaarheid van private laadpunten te vergroten en de subsidie helpt om de transitie naar elektrisch rijden te versnellen.

Wil je meer informatie over de SPRILA-regeling of heb je hulp nodig bij het aanvragen? Zet de eerste stap en neem contact met ons op!

Aan de slag

Vol energie aan de slag met verduurzaming?

Ontdek met ons gratis energiegesprek binnen 45 minuten waar jij kunt verduurzamen en hoe je dit aanpakt.

Zonnedak
  • Weten waar je moet beginnen
  • Helderheid over welke stappen je kan nemen
  • Inzicht in waarom onze aanpak voor je werkt
Ja, ik wil een gratis energiegesprek
Ruim 450 organisaties gingen je voor

  • Van ambitie naar uitvoering
  • Onafhankelijk
  • Begeleiding bij iedere stap