Na de opstart van het project bouwen we in twee maanden een uitgebreide, lokale samenwerking op. Denk aan samenwerkingen met ondernemersverenigingen, parkmanagement, energiecoöperaties, lokale banken, accountants, regionale installateurs en aannemers. Op deze manier creëren we een netwerk om zo veel mogelijk ondernemers te bereiken.
We maken een communicatieplanning en voeren deze uit. Dat bestaat een mix van middelen, doelgroepen en boodschappen. Daarmee willen we zoveel mogelijk ondernemers op het juiste moment, met de juiste boodschap bereiken. Denk bijvoorbeeld aan themaweken, zoals: ’De week van de zonnige boerderij’, ’De week van het warme kantoor’ of ’Groei van je onderneming in tijden van netcongestie’.
Vanuit de bekendheid met het energieloket, netwerk en gerichte activeringscampagnes melden ondernemers zich met hulpvragen. We gaan langs voor een gesprek, waarbij we relevante informatie verzamelen. Denk hierbij aan: energiegebruik per kwartier, kenmerken van het gebouw en installaties. We vertalen de hulpvraag van de ondernemer naar een concreet actieplan. Waar nodig schakelen we lokale expertise in. Het stappenplan is voor de ondernemer een handleiding om de verduurzaming verder te brengen. Voorbeelden zijn: een plan van aanpak zonnedak of plan van aanpak netcongestie.
We bespreken het plan van aanpak met de ondernemer. Als het nodig is, brengen we de ondernemer in contact met de juiste partijen om het actieplan te realiseren. Ook starten we energiemonitoring op. Daarmee kunnen we gezamenlijk de voortgang en effecten van de verduurzaming volgen.
Vanzelfsprekend rapporteren we periodiek de uitgevoerde acties, het aantal bereikte ondernemingen en de bereikte resultaten. Daarnaast bespreken we mogelijkheden om de aanpak te verbeteren. Dit is onderdeel van onze werkwijze van continu verbeteren, wat heeft geleid tot onze ISO-certificering.